Виховна година для учнів 9-ого класу  "Вибір професії"
 
Тема. Вибір майбутньої професії.

Мета: Ознайомити учнів із особливостями деяких професій; підготувати школярів до вибору майбутньої професії; пояснити, які чинники впливають на вибір майбутньої професії; формувати свідомість, відповідальність за вибір майбутньої професії; актуалізувати проблеми успішного вибору професії; діагностувати особисті здібності та схильності кожного учня; збагачувати інтелект; продовжити роботу по покращенню етичного клімату в класі ; виховувати любов до праці, почуття колективізму, взаємодопомоги.
Обладнання: тренінги, схеми, таблиці, презентація «Вибір професії», література по профорієнтації, рекламні оголошення, наочна допомога.

План:
1. Специфіка положення молоді на ринку праці.
2. Професія, спеціальність, посада.
3. Мотиви вибору професій.
4. Нові професії сьогодення
5. Гра-розминка.
6. Узагальнення. Висновки учнів.

Підготовчий етап: Учні отримали випереджаюче завдання: знайти матеріал про сучасні професії (індивідуальні доручення), підготувати презентацію «Вибір професії» (парне доручення).



"Якщо Ви не знаєте, в яку гавань тримати дорогу,
то жоден вітер не буде для Вас попутним". СЕНЕКА
Хід заняття
1. Вступне слово вчителя.
Доброго дня! Дорогі учні, сьогодні у нас незвичайне виховне заняття, у нас гості, привітайтесь із ними.
Учні, в 9 класі суспільство вимагає від Вас професійного самовизначення, хоч і первинного. Нашу класну годину я хотіла б почати рядками вірша В.Маяковського для дітей, але він із дуже дорослим сенсом:
«У всіх у вас ростуть роки
Скоро вам 16
Що робити вам тоді?
Чим же вам займатись?»
І дійсно, пройде зовсім небагато часу і перед Вами встане нелегкий вибір, від якого, залежатиме Ваше життя. У 16-17 років відбувається активний пошук і вибір виду майбутньої професійної діяльності. Успішність цього вибору залежить від того, наскільки широко ви можете ознайомитися з світом професій і спеціальностей, наскільки реальні ваші уявлення про майбутню власну трудову діяльність. Всі матеріальні блага людина здобуває власною працею. Молода людина пропонує свою працю. Праця - це товар. Товар - це здібності, можливості, кваліфікація.
Як же ухвалити правильне рішення, про яке не довелося б потім пошкодувати?
Правильний вибір професії – це впевненість, душевна рівновага і матеріальне забезпечення. Таким чином, ухвалюючи рішення, необхідно ретельно зважити всі «за і проти», а не керуватися принципом: «всі пішли, і я пішов», «так вийшло», «захотілося». Тому дуже важливо правильно вивчити себе і свої можливості. Дослідження показують, що люди, незадоволені своєю професією, не тільки не добиваються високих результатів, але і частіше хворіють, мають знижений фон настрою. Вибір професії – один із найсерйозніших життєвих виборів: його випадковість і недостатня свідомість потенційно трагічні. Обираючи професію, знайте, що це серйозний і відповідальний крок в житті кожної людини, що вимагає підготовки і знань, часу на роздуми, і що не терпить легковажності. Чому? Та тому, що від того, чи правильно ви виберете свою майбутню професію, залежатиме все ваше подальше доросле життя.
Ведуча. Отже, сьогодні ми будемо говорити про вибір професії. А наше заняття пройде у формі ток-шоу «Я так думаю». Ведучою буду я, (…).
Вибір професії – складна справа. Коли людина вибирає професію, вона ухвалює важливе рішення. Існує багато цікавих, творчих, необхідних професій, але ж потрібно вибрати саме ту, яка найбільше до душі.
Багато хто з учнів зовсім не уявляють собі, "ким бути" і куди вступати й чи вступати взагалі, коли продзвенить довгоочікуваний останній шкільний дзвінок.
Тож, для початку визначимося: з чого необхідно починати вибір професії?
Насамперед, потрібно розібратися в собі . Для початку давайте визначимось, що ж таке професія, що ми маємо на увазі, коли вимовляємо слово "професія?»
Учні сидять за партами, які розміщено у формі півкруга.
Учень1. Професія – поняття багатозначне:
• це спільність людей, зайнятих певним видом діяльності;
• це необхідна для суспільства і обмежена область фізичних і духовних сил людини, можливість існування і розвитку, це здатність людини реалізувати свої здібності й цим самим принести користь суспільству.
Учень2. Якщо подивитися в словник, слово "професія” означає "говорити публічно”.
Учень3. За американськими мірками поняття "професія” припускає відмінна якість виконання роботи, високий рівень майстерності і кваліфікації.
Ведуча. Разом із словом " професія” часто згадуються і інші терміни, а саме:
"Спеціальність” - позначення того, чим і як зайнята людина, що вона знає і уміє, в чому удосконалює свою майстерність. Наприклад, професія - лікар. Спеціальність – стоматолог, хірург. Вузька спеціалізація – нейрохірург.
Таким чином, професія – це група споріднених спеціальностей.
Вибираючи професію, необхідно врахувати думки всіх досвідчених з даної проблеми людей. А зараз виконаємо тренінг , він допоможе зрозуміти важливість вибору професії. Подумайте і дайте відповідь, чи згідні ви з почутими твердженнями і запишіть, з якими згідні, а з якими –ні:
Тест №1
1. Професія вибирається раз і назавжди.
2. Вибір професії залежить від товщини гаманця.
3. Потрібно знайти ту професію, в якій ти будеш кращим.
4. Професія призначена людині від народження.
5. По назві навчального закладу можна судити про того, кого він готує.
6. Професії можна вибрати, спираючись на знання батьків і друзів.
7. Професію слід вибирати, вже ставши дорослим.
8. Щоб здобути хорошу освіту, потрібно йти в престижний вуз.
9. Якщо у тебе є гроші, то профорієнтація не потрібна.
10. Психолог – не помічник у виборі професії.
(насправді всі твердження є помилковими)
Порахуй, з скількома помилками ти погодився.
Ти чудово справляєшся з проблемою вибору професії, твій рівень інформованості про світ професії і тим, як вибирати, майже рівний компетентності фахівця.
• 3-5. Тобі не вистачає інформації та впевненості в тому, як вибирати професію.
• 7 і більше. Спробуй чесно відповісти на питання: " Чому мені так важко узяти відповідальність на себе?” Можливо, відповівши на нього, ти зможеш зрозуміти, як стати самостійнішими.
Отже, цим тестом ми стверджуємо, що вибирати - професію дуже важлива справа в житті кожної людини.
Ведуча. Таким чином, для того, щоб правильно вибрати собі професію, потрібно ще визначити умови вибору професії. Як ви вважаєте, що для цього треба:
Учень. Визначити, які наші професійні інтереси і схильності, мрії про професію. Умовно - «Хочу»
Учень. Оцінити, які наші професійно-важливі якості: здібності, стан здоров'я, характер, темперамент і т.п. Або простіше сказати - це наше "Можу”.
Учень. Дізнатися, які професії мають попит у працедавців на ринку праці, інакше кажучи, які сьогодні "Треба”.
Ведуча. Отже, з допомогою ваших відповідей можна скласти Формулу вибору професії: «ХОЧУ+ МОЖУ + ТРЕБА» Давайте докладніше на них зупинимося:
ХОЧУ – особисті цілі, інтереси, потреби.
МОЖУ – облік своїх можливостей, здібностей, стану здоров'я.
Треба – потрібні професії на ринку праці
Тут можна пригадати слова И.А.Крылова «Берись за то, к чему способен, коль хочешь, чтоб в делах успешный был конец»
Як ви розумієте цей вислів? Висловлюються 2-3 людини.
Учень. У людини завжди краще виходить те, що йому цікаве, в чому він добре розбирається, тоді і він отримує задоволення від роботи, і робота виходить якісною.
Ведучий: Цілком вірно. І погодьтесь, що це - щастя, коли здібності та інтереси, тобто «хочу» і «можу» співпадають. А як це можна назвати одним словом? Учень. Покликання
Ведучий. Вірно. Але окрім розумових здібностей необхідно враховувати і можливості фізичні. Наприклад, одним людям більше підійде спокійна, розмірена робота, а іншим – постійні відрядження і експедиції.
Учень. Я наведу інший приклад: Людина може пристосуватися до будь-яких умов, тому майже кожна практично здорова людина змогла б виконати будь-яку роботу, але якою ціною? За успіх можна заплатити різну ціну. Вона вимірюється у витратах фізичного і психічного здоров'я. Наприклад, нетовариська людина з професією, що вимагає спілкування, випробовує нервові перевантаження від частих контактів з людьми. В результаті знижується його працездатність, емоційна напруга може привести до фізичних хвороб. А товариська людина може добитися того ж, але не такою ціною.
Ведуча. Ми з Вами вже обговорили, якими чинниками необхідно керуватися при виборі професії , а зараз проведемо тренінг, який допоможе нам зрозуміти, як ми орієнтуємось у виборі професії.
Тренінг "Орієнтація у виборі професії" .
Відзначте в кожній пропонованій групі ті твердження, які Вам подобаються, Вас зацікавлюють, яким Ви віддаєте перевагу.
I група
• Обслуговувати людей
• Займатися лікуванням
• Навчати, виховувати
• Вислуховувати людей
• Виступати публічно
• Знайомитися з новими людьми

II група
• Управляти машинами
• Ремонтувати устаткування
• Збирати техніку
• Виготовляти предмети, речі
• Займатися будівництвом
• Набудовувати, налагоджувати техніку
• Шукати та усувати несправності
• Орієнтуватися в просторі
• Бути чуйним і доброзичливим
III группа
• Обробляти тексти і таблиці
• Виробляти розрахунки і обчислення
• Кодувати інформацію
• Концентрувати увагу
• Працювати з кресленнями і картами
• Оперувати сигналами
IV група
• Займатися художнім оздобленням
• Створювати витвори мистецтва
• Малювати, фотографувати, вишивати
• Виступати на сцені
• Оцінювати художні твори

V група

• Доглядати тварин
• Працювати на відкритому повітрі
• Заготоввлювати продукти
• Працювати на землі
• Вирощувати овочі та фрукти

Інтерпретація тесту: Відстежте, якій з груп I, II, III, IV або V Ви відзначили більше число тверджень, тобто якій Ви віддали перевагу.
Так , якщо Вас зацікавила I група, то більшість професій цього типу пов'язана: з вихованням, навчанням, медичним і побутовим обслуговуванням, захистом держави (вихователь, вчитель, лікар, продавець, перукар, юрист, військовослужбовець).
II група. Більшість професій цього типу пов'язана із створенням, збіркою, монтажем технічних пристроїв, експлуатацією технічних пристроїв, ремонтом технічних пристроїв (слюсар, радіотехнік, кіномеханік, радіомонтажник, водій, інженер).
III група. Більшість професій цього типу пов'язана з переробкою інформації (телеграфіст, редактор, діловод, програміст, економіст, топограф, конструктор).
IV група. Більшість цих професій пов'язана із створенням, проектуванням, художніх творів (письменник, художник, скульптор, музикант, актор, модельєр)
V група. Фахівцям цієї області доводиться вивчати, досліджувати, аналізувати умови життя рослин або тварин, вирощувати їх (агроном, мікробіолог, зоотехнік, лісовод, бджоляр, овочівник, ветеринар).
Отже, кожен з вас може зробити висновки про цікаву для вас справу.
Учень. Щоб полегшити випускникам завдання вибору, учені багатьох країн намагаються створити класифікацію професій. Так, за класифікацією професора Е.А.Климова, існують такі типи професій:
1.Людина – природа. Цей тип об'єднує професії, представники яких мають справу з об'єктами, явищами і процесами живої природи . Праця людей цієї групи професій пов'язана з:
• обслуговуванням, охороною флори і фауни (працівник лісового господарства, квітникар, птахівник, тваринник тощо);
• заготовкою продуктів, експлуатацією природних ресурсів (мисливець, рибалка, лісоруб, агроном, зоотехнік тощо);
• відновленням, лікуванням (ветеринар, еколог, лісовод тощо);
• вивченням, описом, дослідженням (генетик, геолог, ботанік, зоолог тощо).
2. Людина – техніка – люди цього типу працюють з технічними пристроями (пілот, водій, слюсар, електрик) . Праця людей цієї групи професій пов'язана з: • перетворенням деталей, виробів, механізмів ;
• обслуговуванням технічних об'єктів ;
• вивченням (контроль і аналіз якості виробів і механізмів );
3. Людина – людина – володар професії даного типу тісно пов'язаний з іншими людьми, впливає на них . Праця людей цієї групи професій пов'язана з:
• вихованням, навчанням, тренуванням інших людей (вихователь дошкільних установ, дитячих будинків, викладач у школах та інших навчальних закладах, майстер виробничого навчання, спортивний тренер тощо);
• медичним обслуговуванням людей і доглядом за ними (лікар, зубний технік, медична сестра);
• правовою допомогою (суддя, адвокат, юрист, працівник міліції тощо);
• організацією людей, керівництвом і управлінням ними (адміністратор, менеджер тощо);
• вивченням, описом, дослідженням інших людей (соціолог, психолог, журналіст, слідчий тощо).
4. Людина – знакова система – люди цієї професії повинні уміти оперувати абстрактними поняттями, мати широкий кругозір .
Праця людей цієї групи професій пов'язана з:
• перетворенням, розрахунком, сортуванням (бухгалтер, економіст, листоноша тощо);
• шифровкою, дешифровкою, розпізнаванням символів (стенографіст, радист, лінгвіст, філолог, історик, математик, бібліотекар тощо);
• управлінням руху (диспетчер, інспектор ДАІ тощо);
• складанням і зберіганням документації (нотаріус, архіваріус, діловод тощо);
• відновленням, усуненням спотворень (коректор, редактор тощо).
5. Людина – художній образ – людей цього типу професії відрізняє наявність живого образу мислення, наявність фантазії, таланту . Праця людей цієї групи професій пов'язана з:
• перетворенням, створенням (архітектор, дизайнер, скульптор, модельєр, художник, режисер, композитор тощо);
• з відтворенням, копіюванням, розмноженням художніх творів (майстер розпису, шліфувальник каміння, маляр тощо).
Прошу ознайомитись із цією класифікацією детальніше, вона допоможе у виборі професії.
Ведуча. Отже, з класифікацією ми дещо прояснили ситуацію. Тепер давайте проведемо тестування і дізнаємося, до якого типу професії схильні ви та який вид діяльності вам протипоказаний.
Тест №3. Профпридатність
Відповідайте на наступні запитання:
1. Новорічна ніч для тебе – кращий час, щоб...
А) виспатися;
Б) подивитися телевізор разом з сім'єю;
В) опинитися в колі друзів.
2. З трьох подарунків ти вважав за краще б:
А) вудку, набір для вишивання;
Б) ковзани і лижі;
В) турпутівку або квиток на цікаве дійство;
3. Відправлятися в подорож краще всього:
А) поодинці;
Б) з сім'єю або друзями;
В) з незнайомою групою, щоб була можливість знайти нових друзів.
4. Якби ти опинився наодинці на острові або в лісі, то:
А) відчув би повну свободу;
Б) зайнявся б пошуком виходу або якоюсь цікавою справою;
В) відчув би тугу, відчай, страх;
5. У вільний час ти любиш:
А) читати, відвідувати бібліотеку, шахову секцію, зоопарк, ліс, ловити рибу, мріяти;
Б) малювати. Читати, займатися спортом, музикою, шиттям або в'язанням, ходити в походи, розмовляти по телефону
В) займатися спортом, танцями, грати в ансамблі, співати в хорі, брати участь в спектаклях і концертах, подорожувати з друзями, ходити з компанією в кіно.
Порахуйте кількість набраних балів, враховуючи, що відповіді на питання з буквою «а» оцінюються 1 балом, «б» - 2 бали, «в» - 3 бали.
Якщо ви набрали від 5 до 8 балів – радимо подумати про професію, де вам не доведеться спілкуватися з великою кількістю людей (продавець, вчитель, журналіст, психолог - вам не підходять). Зате дослідницька діяльність або робота єгерем, лісником, робота в зоопарку або на власній фермі, спеціальність програміста, слюсаря чи токаря, бухгалтера, оператора ЕОМ цілком будуть прийнятні для вас. Оскільки ваші відповіді показують, що ви цінуєте тишу, не любите галасливих незнайомих компаній, ви трохи сором'язливі і замкнені в собі, то вам краще обрати професію, яка потребує мінімум спілкування.
Якщо ви частіше ставили галочку біля букви «б» і набрали від 8 до 12 балів, то вважайте – вам крупно повезло. Ви відноситеся до людей, яким не страшна самота і які чудово відчувають себе в будь-якій компанії. Ви не боїтеся нових знайомств і спокійно обходитеся без спілкування тривалий час. Вибір професії тут практично не обмежений.
Ну а якщо у вашому активі від 12 до до15 балів, знову задумайтеся над вибором: чи варто вам, людині комунікабельній, легко вступаючій в контакт, відмовлятися можливості мати цікаву професію менеджера, агента по рекламі, комерційного директора, продавця, дилера, вчителя, брокера або тренера? У Вас величезний потенціал енергії і сил, якого вистачить для роботи з великою аудиторією . Вам буде тісно в маленькій лабораторії або стоячи біля конвейєра, в мисливському господарстві або в майстерні.
Ведуча. Хтось ,можливо, мріяв про кар'єру журналіста, а набрав всього 5 балів, думав про професію юриста, а тест напророкував кар'єру артиста. Не зневіряйтеся, якщо не хочеться відмовлятися від мрії, займіться самовихованням. Боязким і соромливим непогано було б більше спілкуватися, а палким, нетерплячим, товариським – вчитися уважно слухати і бути стриманим. І взагалі, людям будь-якої професії необхідно завжди працювати над собою і тоді будь-яка мрія стане реальністю.
Учень. Готуючись до виховної години, ми разом із класним керівником підготували презентацію, яка допоможе зрозуміти важливість даної теми, зробити правильний вибір. Пропонуємо вашій увазі презентацію «Вибір професії» (учениця читає вголос і коментує прочитане).
Ведуча. Дякуємо. Було дуже цікаво. Думаю, що ми запам’ятаємо корисні поради, про які дізналися з презентації. Я особисто для себе зрозуміла, що я на правильному шляху і мій вибір вдалий. А як ви? Я маю пропозицію скористатися порадами презентації та спробувати зважити всі «за» і «проти» однієї з професій.
Тест №4
Я пропоную двом учням підійти до дошки і написати в колонку одному позитивні якості професії, ставши на хвилину оптимістом, іншому – негативні якості професії, ставши на хвилину песимістом.
Наприклад, дуже популярна у наш час професія - журналіст.
Перевіримо, наскільки реально ми можемо її оцінити, який рівень обізнаності про неї.
Оптиміст:
1. Робота має величезне суспільне значення;
2. Висока заробітна плата;
3. Зустрічі з цікавими людьми;
4. Відрядження, що дають можливість багато що побачити;
5. Використання сучасної техніки.
Песиміст:
1. Труднощі здобування освіти (наявність друкарських робіт);
2. Відрядження, які ускладнюють особисте життя;
3. Труднощі під час працевлаштування;
4. Велика відповідальність;
5. Нервові перевантаження;
6. Ненормований робочий день;
7. Постійне спілкування з людьми.
Висновок: Обираючи будь-яку професію, необхідно зважити всі «за і проти» і вибір цей для кожного індивідуальний. Вдома зробіть таку роботу , оцінивши професію, яку ви обрали для себе.
Учень. Я хотіла б звернути увагу на нові професії сьогодення. Як говорять філософи, нічого немає постійного. Це ж явище відбувається і з світом професій. Кожна професія має властивість старіти, зникати, отримувати новий зміст. Серед тих, що пішли в минуле такі професії, як кучер, пряха, швачка. Разом з тим виникають нові спеціальності. Деякі професії отримують новий доповнений зміст: серед них дизайнери, професії сфери управління. Поговоримо про нові, сучасні професії.
(відповіді дітей про нові, сучасні професії.)
Короткий словник нових професій

Аналітик – виробляє збір, систематизацію, інтерпретацію і аналіз коньюктурної інформації, складання оглядів і прогнозів в різних сферах трудової діяльності.
Валеолог – фахівець, що займається питаннями збереження здоров'я людини (валеологія – наука про те, "як бути здоровим"); працює в області охорони праці ергономіки і психогігієни.
Верстальник (оператор друкарського устаткування) – фахівець, що працює в рекламних або видавничих фірмах, займається комп'ютерною версткою рекламних або видавничих матеріалів; необхідні знання комп'ютерних графічних програм, художні здібності.
 Візажист – від французького – "особа", естетист, фахівець з догляду за красою особи; обробка і макіяж;
Підготувала
Заступник директора
з виховної роботи
Плав’яник Н. М.